Festivalis




Kaip skatinti elektromobilių ir hibridų pirkimą – subsidijomis ar PVM lengvata?

 

Nuo 2018-ųjų pradžios iki gruodžio 1 dienos Lietuvos automobilių parką papildė 132 nauji elektromobiliai – beveik tris kartus daugiau nei per tą patį 2017 metų laikotarpį. Lankomiausias transporto skelbimų portalas Autoplius.lt prognozuoja, jog per šiuos metus šalyje turėtų būti parduota apie 150 naujų elektromobilių, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Nors ir atrodo, jog augantis tokio tipo naujų transporto priemonių sandorių skaičius veda link švaresnio rytojaus, tačiau bendrame Lietuvos automobilių parko kontekste elektromobilių statistika nublanksta.

Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis teigia, jog šalies keliais rieda kiek daugiau nei pusantro milijono automobilių, o visi elektromobiliai sudaro tik apie 0,06 proc. iš visų šalyje registruotų lengvųjų transporto priemonių. 

Norėdami paskatinti mažiau teršiančių automobilių naudojimą šių metų lapkričio pabaigoje Seimo nariai inicijavo balsavimą dėl PVM lengvatos naujiems elektromobiliams bei hibridiniams automobiliams. Ne kartą viešai kritikuotas pasiūlymas vis tiek buvo pateiktas svarstymui.

Aplinkos apsaugos komiteto nariai Virgininija Vingrienė ir Kęstutis Mažeika nuo kitų iki 2025 metų pasiūlė ekologiškoms transporto priemonėms taikyti mažesnius PVM tarifus – 9 proc. pridėtinės vertės mokestį hibridams ir 5 proc. – elektromobiliams. Tokiam pasiūlymui buvo nepritarta.

Anot automobilių rinkos eksperto Mato Buzelio, tai buvo tik dar vieni nepatenkinamu balu įvertinti namų darbai – kaip ir visi iki šiol pasiūlyti ekologiškų automobilių prekybos skatinimo planai. Visų pirma, dėl taupymo valstybės sąskaita. PVM mokesčio lengvata yra neteisinga ir dėl socialinės nelygybės.

Elektromobiliai yra brangesni už iškastiniais degalais varomus automobilius, o negana to, juos perkantys didesnes pajamas uždirbantys žmonės, vadovaujantis V. Vingrienės bei K. Mažeikos pasiūlytomis pataisomis, gautų dar ir dosnias nuolaidas.

M. Buzelis teigia, jog kalbėti apie lengvatas naujiems elektromobiliams bei hibridams Lietuvoje reikėtų tik po priimtos teršiančių transporto priemonių apmokestinimo tvarkos. 

„Pradėkime nuo taršių automobilių apmokestinimo. Normalus teršiančių automobilių apmokestinimo pasiūlymas atvertų efektyvesnes lėšų panaudojimo bei elektromobilių ar hibridų prekybos skatinimo galimybes“, – tvirtina M. Buzelis.

Automobilių rinkos eksperto skaičiavimais, atrinkus bent 10 proc. labiausiai teršiančių automobilių būtų galima surinkti pakankamą krepšelį naujų transporto priemonių subsidijavimui.

Dešimtadalį viso Lietuvos autoparko sudaro apie 150 tūkst. automobilių ir jeigu kiekvienas toje imtyje esantis automobilis būtų apmokestintas bent 50 eurų metiniu mokesčiu, valstybė surinktų apie 7,5 mln. eurų.

Valstybė nepraloštų, o negana to, tvarka būtų teisingesnė ir iš socialinės pusės.

„Jeigu vienam naujam elektromobiliui būtų suteikiama 5000 eurų lengvata, surinkto biudžeto užtektų subsidijuoti pusantro tūkstančio naujų elektromobilių – maždaug 10 kartų didesniam kiekiui, nei dabar parduodama“, – komentuoja Matas Buzelis.

„Būtų protinga tokią subsidiją skirti 300 ar 450 elektromobilių per 2019 metus, o likutį padalinti naujų hibridinių automobilių subsidijavimui.“

Tačiau niekas nesiima konkrečių veiksmų, kurie padėtų įvesti protingą automobilio mokestį. 

„Vieša paslaptis, jog tai bus nepopuliarus sprendimas. Bet kuris Seimo narys, inicijavęs tokio tipo pasiūlymus užsitrauks rinkėjų nemalonę – žmonės priešiškai nusiteikę prieš bet kokius naujus mokesčius ir tai visiškai normalu. 

Tačiau tik pradėję nuo teršiančių automobilių apmokestinimo arba nuo minties, jog švaresni automobiliai turėtų būti subsidijuojami daugiausiai teršiančių sąskaita, galėsime pagalvoti ir apie lengvatas ekologiškoms transporto priemonėms įsigyti“, – tvirtina M. Buzelis.

Lrt.lt

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode